Datum publicatie: februari 2009
Per 1 maart 2009 wordt het praktijkexamen voor de personenauto, dat op 1 januari 2008 is vernieuwd, aangepast.
De zogeheten coördinatiepunten –vaste punten waar de kandidaten zelfstandig heen moeten rijden– worden afgeschaft. Leerlingen leren de routes uit het hoofd. De punten leiden daardoor niet tot het proactieve rijgedrag waarvoor zij vorig jaar zijn ingevoerd, aldus het CBR. Daarnaast kosten de coördinatiepunten leerlingen die verder van het examengebied afwonen volgens opleiders zes lesuren extra. Variabele oriëntatiepunten zullen daarom per 1 maart het rijden naar de coördinatiepunten vervangen. De lichte aanpassingen in het praktijkexamen zijn het resultaat van een evaluatie onder instructeurs en examinatoren. Een ruime meerderheid van de instructeurs vindt, dat hun leerlingen door de komst van het vernieuwde rijexamen beter op hun verkeerstaak worden voorbereid. Examinatoren constateren dat de zelfstandigheid van de kandidaten aanzienlijk is toegenomen.
Per 1 maart kunnen de punten waar een examenkandidaat zelfstandig heen moet rijden, variëren. Zulke variabele oriëntatiepunten kunnen locaties zijn die de leerling kent, zoals een gemeentehuis of een club. Als een kandidaat onbekend is in het examengebied, kan de examinator hem vragen om naar een zichtbaar ijkpunt in die plaats rijden, zoals een kerktoren of een flatgebouw. Op deze manier ontstaat een betrouwbaarder beeld van de zelfstandigheid en het verkeersinzicht. Verder kan de clusteropdracht (een routeopdracht die de kandidaat krijgt alsof hij de weg heeft gevraagd) vanaf 1 maart gecombineerd worden met het rijden op de ANWB-borden.
Sinds de invoering van het vernieuwd rijexamen is het gebruik van navigatieapparatuur mogelijk. En dat blijft het. Maar hoewel instructeurs en examinatoren zelfstandig route rijden met een navigatiesysteem waarderen, wordt het niet verplicht. Een verplichting zou rijscholen onnodig op kosten kunnen jagen. Andere onderdelen van het vernieuwde rijexamen, zoals bijzondere manoeuvres, gevaarherkenning en zelfreflectie worden op kleine punten aangepast. Instructeurs en examinatoren worden door het CBR de eerste maanden van 2009 voorbereid op deze veranderingen, zodat zij hun examenkandidaten goed kunnen begeleiden.